Kijelentette: a nemzetközi vonatkozású ügyek szabályainak egyetlen kötetben rögzítése a jogalkalmazók dolgát is könnyíti, a többi közt a hagyatéki eljárást lefolytató közjegyzőkét, a gyámhatóságét gondnoksági ügyben vagy az anyakönyvi szervekét az apaság megállapításakor.
A szabályozás felülvizsgálatát - amelyet 2015 óta egy erre a célra felállított szakértői testület végezte - az uniós jogi környezet változása is indokolta.
Az államtitkár a javaslat újdonságai között emelte ki, hogy az nagyobb teret biztosít a feleknek a jogválasztásban. Mint mondta, ahol nem indokolt ezt szigorúan előírni - ilyen például a családjog - , ott a bíróság megválaszthatja, mely ország joga áll közelebb az ügyhöz. Ugyanakkor a kódex - specifikus rendelkezések hiányában - az érintetteket elvezeti az alkalmazandó joghoz.
Az előterjesztés leszögezi azt is: mellőzni kell a külföldi jogot, ha annak alkalmazása súlyosan sértené a magyar jogrendszer alkotmányos alapjait, alapvető értékeit, vagyis az előterjesztés egy eszköz az alkotmányos identitás megőrzésére.
Az államtitkár a lényeges változások között említette a természetes személyek státuszával foglalkozó rendelkezéseket, a legfontosabb gyakorlati problémák között említve a két vagy több állampolgársággal rendelkezők vagy a külföldön élő magyarok családi állásának ügyeit. Mint mondta, sokan önhibájukon kívül rendelkeznek eltérő identitással két államban, mert az egyikben például nem ismerik el a családi állásuk vagy a nevük változását. A változtatás azonban már a másik állampolgárság figyelembe vételét is megengedi, ha ahhoz szorosabb szál fűzi a kérelmezőt.
A családjog területén a leglényegesebb változás a gyermekeket érinti: általánossá teszi a gyermekre nézve kedvezőbb jog alkalmazásának lehetőségét, a házastársak számára pedig lehetővé válhat a jogválasztás a vagyoni viszonyaikat illetően.
Mint elmondta, a javaslat fizetésképtelenséggel összefüggő nemzetközi szabályokat is megállapít a vállalkozásokra nézve.
Az államtitkár kijelentette: a javaslat a bizonytalanságok feloldására és a szerteágazó joggyakorlat tisztázására is hivatott.
Fidesz: 1979-es törvényerejű rendeletet vált fel az új kódex
Répássy Róbert (Fidesz) frakciója támogatásáról biztosítva a javaslatot elmondta, hogy egy 1979-es törvényerejű rendeletet vált fel az új nemzetközi magánjogi kódex, a módosítást az új polgári törvénykönyv és a nemrég elfogadott polgári perrendtartásról szóló jogszabály is indokolja. Szerinte a határokon átnyúló modern életviszonyok egy rugalmasabb és megfontoltabb szabályozást tesznek szükségessé.
A javaslat főbb céljai közül kiemelte: a külföldön élő, illetve kettős állampolgársággal rendelkező magyar állampolgárok személyállapota és családi jogviszonya kapcsán kiszűri a különböző jogrendszerek összeütközése miatti problémákat. Ezt úgy magyarázta, előfordulhat, hogy az érintetteknek a különböző országokban eltérő családi jogállása, neve van.
Hozzátette: a javaslat több rendelkezése is hozzájárul a gyermekek legfőbb érdekeinek érvényre juttatásához, valamint a vállalkozásokat érintő olyan újításokat is tartalmaz, amelyek elősegítik a kiszámíthatóbb és versenyképesebb jogi környezet megteremtését.
Répássy Róbert az újítások között említette, hogy általános jelleggel rögzítik, a törvény szabályait csak az olyan jogviszonyokra kell alkalmazni, amelyekre az EU közvetlenül alkalmazandó joga vagy nemzetközi megállapodás hatálya nem terjed ki.
Kitért arra, névviselés esetén lehetőség lesz a jogválasztásra, vagyis az érintettek az általuk preferált jog alapján kaphatnak nevet. Hozzátette: a személyhez fűződő jogok megsértése esetén a sértett - korlátozott esetben - választhatja annak az államnak a jogát, amelyben érdekszférájának középpontja van.
Elmondta, ha a felek a szerződésben valamely állam polgári törvénykönyvére, például az olaszra hivatkoznak, az az ügy többi körülményének figyelembe vétele mellett arra utaló magatartás, hogy közöttük az olasz jog alkalmazására hallgatólagos megállapodás van.A jogalkotó ezért most az Ab-határozatnak megfelelő módosítást javasol a büntetőeljárási és a büntetés-végrehajtási jogban. Ha a Ház elfogadja az előterjesztést, a törvény kimondja: a vádemelés után a bíróság további eljárásából ki van zárva az, aki a vádemelés előtt nyomozási bíróként vagy annak határozata elleni fellebbezés tárgyában eljárt.
Tágítanák ugyanakkor a nyomozási bíró hatáskörét, aki így az előzetes letartóztatás meghosszabbítása és az ideiglenes kényszergyógykezelés felülvizsgálata ügyében az elrendeléstől számított egy éven túl is döntést hozhatna - ismertette Völner Pál.
A javaslatnak arról a részéről is beszámolt, amely a határzárral összefüggő bűncselekmények eljárását érinti. Az ombudsman is kritizálta - idézte fel -, hogy ezen a területen nem érvényesítették a fiatalkorúakra vonatkozó külön eljárási szabályokat, megkülönböztetett bánásmódot. Ezen most változtatnak, és alkalmazni fogják a rájuk érvényes eljárási előírásokat.
Fidesz: a módosítás erősíti a büntetőeljárás garanciális szabályait
Répássy Róbert (Fidesz) támogatásáról biztosította a javaslatot, amellyel szerinte erősödnek a büntetőeljárás garanciális szabályai.
Ő is felidézte, hogy az Ab szerint csak az a helyzet felel meg a pártatlanság követelményének, ha a bíró semmilyen módon nem vett részt az érdemi ítélethez vezető büntetőeljárás megelőző szakaszában. Ennek érdekében a büntetőeljárási törvény a jövőben úgy rendelkezik majd, hogy aki nyomozási bíróként eljárt, nem vehet részt az ügy érdemi megítélésében.
Ismertette azt a tervezett módosítást is, amely alapján a határzárral kapcsolatos bűncselekmények elbírálásánál - a gyorsaság veszélyeztetése nélkül - külön eljárás vonatkozik majd a fiatalkorúakra.